حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/04/04 شمسی | 2024/06/24 میلادی
منتخب مجلس دوازدهم:

دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم رشد یافت

دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم رشد یافت

منتخب مجلس دوازدهم به بیان توضیحاتی درباره تأثیر توجه به دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم پرداخت و عضویت ایران در معاهدات منطقه‌ای را نتیجه روابط گسترده نفتی ایران در راستای توسعه دیپلماسی انرژی با کشورهای همسایه معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت» به نقل از خبرگزاری «راه دانا» علیرضا عباسی درباره تأثیر توجه به دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم گفت: در دولت سیزدهم تلاش بسیاری شد تا محصولات تولیدی این شرکت‌ها را در حوزه استخراج و فراوری نفت استفاده کنند که نباید در دولت‌های بعدی مورد بی‌مهری قرار بگیرد.

دشمن دیگر امیدی به تحریم‌ها ندارد

منتخب مجلس دوازدهم توضیح داد: می‌توانیم با این اقدامات و زیر ساخت‌های فراهم شده برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه نفت و انرژی استفاده کنیم و به سمت این برویم که تحریم‌هایی که دشمن بر علیه ما برنامه‌ریزی کرده را دور بزنیم تا دشمن دیگر امیدی به این اقدامات نداشته باشد.

رئیس‌جمهور فقید با تعامل و مذاکره دیپلماسی انرژی را با کشورهای همسایه توسعه داد

عباسی بیان کرد: در این دولت با اینکه دولتی بود که منتقدان معتقد بودند که زبان دنیا را بلد نیست و اهل مذاکره نیست، رئیس‌جمهور فقید نشان داد که می‌توان با تعامل و مذاکره دیپلماسی انرژی را با کشورهای همسایه توسعه داد و با وجود تمام این تفکرات فروش نفت در دولت رئیسی افزایش‌یافته بود.

وی افزود: اگر دشمن به این نتیجه برسد که با وجود تحریم‌ها برای خنثی‌کردن آنها، زمینه کار را عوض می‌کنیم مطمئناً خودش کم، کم تحریم‌ها را برمی‌دارد. این دولت با اعتقاد به ظرفیت داخل و توان مردمی، دیپلماسی انرژی را تقویت کرد. بعدازاین هم باید دولتی روی کار بیاید که این مسیر را استمرار دهد تا این مسیر قطع نشود؛ زیرا برخی از جریان‌ها در کشور ما هستند که تمام نگاهشان به بیرون است و هیچ نگاهی به ظرفیت‌های داخلی ندارند.

با اتکا به توان داخلی دیپلماسی خارجی نفتی توسعه یافت

عضو فراکسیون دانش‌بنیان مجلس گفت: رئیس‌جمهور فقید با اتکا به توان داخلی دیپلماسی خارجی نفتی را توسعه داد و راه را هموار کرده است و امیدواریم نتایج آن را در آینده ببینیم.

وی خاطرنشان کرد: در واقع دولت سیزدهم اقدام به طراحی تجارت انرژی با اتکا به شرکت‌های دانش‌بنیان کرده است، اما این بازطراحی در مرحله اولیه است و نیازمند این هستیم که استمرار داشته باشد تا این اتفاقات همیشه در کشور وجود داشته باشد و مسیر تولیدات صنعت نفت و گاز با ارزش‌افزوده بالاتر و بازدارندگی بیشتر برای کشور عملیاتی شود.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر مذاکرات مختلف فراسرزمینی با بعضی از کشورهای دوست و هم‌پیمان هم در دولت سیزدهم انجام شد. ایران به برخی از معاهدات منطقه‌ای مثل بریکس و شانگهای و اوراسیا نیز ورود کرد که نشان‌دهنده بالابودن سطح دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این مسئله بحرانی بین ایران و ترکمنستان و بدهی ۱.۶ میلیون‌دلاری خیلی تشدید شده بود این بدهی بالا و عجیب‌ و غریب به ترکمنستان پرداخت شد و قرارداد سواپ گازی بین ایران و ترکمنستان منعقد شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از