حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/04/17 شمسی | 2024/07/07 میلادی
کارشناس ارشد روانشناشی تاکید کرد:

لزوم توجه به تربیت جنسی در تمام زندگی

لزوم توجه به تربیت جنسی در تمام  زندگی

کارشناس ارشد روانشناشی گفت: سلامت جنسی همچون مقوله گسترده سلامت از بدو تولد و حتی قبل از تولد تا زمان پایان حیات انسان بسیار حائز اهمیت است و قطعاً تحقق آن نیاز به ارائه آگاهی و آموزشی دارد.

پروانه بهمن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»، دررابطه‌با موضوع سلامت جنسی گفت: سلامت دارای ابعاد متعددی از جمله سلامت جسمانی، سلامت روان، سلامت معنوی، سلامت فرهنگی، سلامت اجتماعی، سلامت جنسی و... است.

این کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی WHO در سال ۱۹۷۵؛ سلامت جنسی عبارت است از ادغام جنبه‌های جسمی، عاطفی، فکری و اجتماعی وجود جنسی، به روش‌هایی که به طور مثبتی غنی شده و شخصیت، ارتباطات و عشق را تقویت می‌کند.

وی در ادامه افزود: سلامت جنسی حالتی از عوامل جسمی، عاطفی، روانی و اجتماعی و رفاهی است که با تمایلات جنسی مرتبط است و این فقط به معنای نبود بیماری، اختلال عملکرد یا ناتوانی نیست؛ بلکه مستلزم رویکردی مثبت و محترمانه نسبت به روابط جنسی و همچنین امکان‌داشتن تجربیات جنسی لذت‌بخش و ایمن، عاری از اجبار، تبعیض و خشونت است.

بهمن در تعریف سلامت جنسی خاطرنشان کرد: سلامت جنسی به بیان ساده شامل مولفه‌های توانایی صمیمی بودن با یک شریک زندگی، برقراری ارتباط صریح در موردنیازها و خواسته‌های جنسی، عملکرد مناسب جنسی (داشتن تمایل، تحریک‌شدن و دستیابی به تحقق جنسی)، اقدام عمدی و مسئولیت‌پذیر، تنظیم مناسب جنسی است.

این کارشناس ارشد روانشناسی در ادامه اظهار کرد: ماحصل تحقق مولفه‌های بیان شده منجر به پذیرش و احترام به خود (عزت‌نفس)، احترام به تفاوت‌ها و تنوع‌های فردی (برقراری ارتباط مؤثر)، احساس تعلق و عشق مابین زوجین و در نهایت تحکیم بنیان خانواده می‌شود.

وی در پاسخ به سوال اینکه سلامت جنسی در کدام دوره زندگی انسان دارای اهمیت است، ابراز کرد: سلامت جنسی همچون مقوله گسترده سلامت از بدو تولد و حتی قبل از تولد تا زمان پایان حیات انسان بسیار حائز اهمیت است و قطعاً تحقق آن نیاز به ارائه آگاهی و آموزشی دارد.

بهمن در رابطه‌ با چگونگی آگاهی در دوره‌های مختلف زندگی انسان ابراز داشت:ارائه آگاهی در خصوص مسائل جنسی در تمام برهههای زندگی لازم وضروری بوده و در هرمرحله به نوعی باید پاسخ داده شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی در رابطه‌ با پرسش مسئولیت تربیت جنسی کودک و نوجوان، تصریح کرد: مسئولیت تربیت با این موضوع در دوره کودکی با والدین، در دوره نوجوانی صرفاً والد هم جنس، و در مواردی روان‌شناسان حوزه کودک و نوجوان و مشاورین سلامت جنسی است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از