حالت تاریک
  • جمعه, 1403/04/15 شمسی | 2024/07/05 میلادی
نگاهی به طرح‌های راه و شهرسازی استان سمنان؛

پروژه‌های راه در سمنان نیازمند توجه است

پروژه‌های راه در سمنان نیازمند توجه است

پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی در استان سمنان گرچه در سال‌های اخیر بیش از گذشته فعال شده؛ اما نیازمند توجه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مرآت»؛ یکی از معضلات جدی در شهرستان‌های استان سمنان در سالیان اخیر، معطل ماندن پروژه‌های راه و شهرسازی بوده است. پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی در استان سمنان گرچه در سال‌های اخیر بیش از گذشته فعال شده؛ اما نیازمند توجه است.

عباس گلرو، نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی که یکی از پیگیران طرح‌های راه و شهرسازی در استان بوده، قبل‌تر نیز با تذکرهایی به وزیر راه و شهرسازی وقت، نسبت به عدم پیشرفت مطلوب پروژه‌های راه و شهرسازی تذکر داده و دیگر نمایندگان استان هم در این مسیر نظرات مشابهی داشته‌اند.

یکی از معضلات این روزهای استان سمنان به‌ویژه در برخی شهرستان‌ها معطل ماندن پروژه‌های راه و شهرسازی است. اسلامی، وزیر وقت راه و شهرسازی در سفر دی‌ماه سال ۱۳۹۹ به سمنان تأکیدها و دستوراتی مبنی بر پیگیری پایان پروژه‌های نیمه‌کاره این حوزه داشت؛ اما پیشرفت خاصی در عمده این طرح‌ها حاصل نشده و این امر همچنان موجب نقد و گلایه مردم است.

برخی کارشناسان می‌گویند: پروژه‌ها درگذشته اعتبار داشتند؛ اما معلوم نبود که این اعتبارات مالی به کجا می‌رود و چرا وزیر راه و شهرسازی وقت و معاون او به‌ویژه مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اهتمامی به این موضوع ندارند؟ جاده فیروزکوه به سمنان به جاده مرگ معروف شده و جان بسیاری را گرفته است.

هم‌زمان با سفر وزیر راه و شهرسازی وقت به استان سمنان، دستگاه‌های ذی‌ربط در اقدامی نمایشی به نصب نیوجرسی در این جاده مبادرت کردند؛ اما با رفتن وزیر فعالیت‌ها متوقف شد و ۱۱ کیلومتر که قرار بود نصب نیوجرسی در آنها صورت گیرد و علائم آن کارگزاری شود، به حال خود رها شده است!

باقیمانده مسیر ۲۷ کیلومتری سمنان - فیروزکوه نیز که قرار بود به مناقصه برود؛ مشخص نیست در چه مرحله‌ای قرار دارد و برخی می‌گویند هنوز قراردادی در این زمینه منعقد و ابلاغ نشده است. پل شهرک صنعتی سمنان نیز علی‌رغم اینکه مصوب سفر دور دوم رئیس‌جمهور در سال ۱۳۹۷ بود و بودجه مصوب داشت؛ اما هیچ اعتباری در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به این پروژه که در مسیر بزرگراه اصلی تهران - مشهد واقع شده، تخصیص داده نشد و مدت زیادی با پیشرفت ۷۵ درصدی بلاتکلیف رها مانده بود.

این پروژه درنهایت با پیگیری‌های نماینده مردم سمنان در مجلس و همراهی شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان افتتاح شد؛ اما برخی می‌گویند هنوز به‌طورقطع تکمیل نشده و تجهیزات آن نیز کامل نیست.

بلوار سمنان به سرخه که پروژه مصوب سفر دور دوم رئیس‌جمهور در سال ۱۳۹۷ است، علی‌رغم اینکه مقرر شده بود ۳۰ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص داده شود؛ در مدت دو سال هیچ اعتباری نگرفت و این در حالی است که پروژه بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نواقص کمربندی شمالی سمنان که سال ۱۳۸۶ شروع پروژه آن بود نیز در جای خود قابل‌طرح است. به دلیل اجرای عملیات این پروژه در فصل نامناسب، نواقصی در سطح آسفالت آن ایجاد شد که علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده برای رفع نواقص، تاکنون اقدام خاصی صورت نپذیرفته است.

پیچ دربند طرح مهم دیگر است. علی‌رغم اینکه از سوی نماینده مردم سمنان و مهدی‌شهر در مجلس پیگیری شد و هشت میلیارد تخصیص نقدی داشت؛ اما فقط یک میلیارد را به استان سمنان تخصیص دادند و باید در این زمینه همراهی بیشتری صورت گیرد.

این در حالی است که با بهره‌برداری بیمارستان مهدی‌شهر نیاز است تا این مبلغ برای رفع نقطه حادثه‌خیز تقاطع بیمارستان مهدی‌شهر تخصیص یابد.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از